Er is sprake van identiteitsfraude wanneer opzettelijk gebruik wordt gemaakt van vervalste of gestolen gegevens van iemands identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs, verblijfsdocument etc.). De vervalste of gestolen gegevens, zoals iemands naam of gehele identiteit, wordt misbruikt om strafbare feiten te plegen. De fraudeur gebruikt de persoonsgegevens bijvoorbeeld om abonnementen af te sluiten, bankrekeningen te open of creditcards aan te vragen. Fraude van persoonsgegevens kan grote gevolgen hebben, doe daarom altijd aangifte als uw identiteitsbewijs is gestolen!
Herken identiteitsfraude
Identiteitsfraude komt vaak pas aan het licht wanneer het slachtoffer rekeningen of boetes krijgt. Fraude is te herkennen aan:
- Het slachtoffer ontvangt een afwijzing voor een lening ondanks een vlekkeloos kredietverleden;
- Het slachtoffer ontvangt post en contracten waarvan hij/zij niets afweet;
- Het slachtoffer neemt onbekende afschrijvingen op zijn/haar bankafschriften of creditcard overzichten waar;
- Het slachtoffer ontvangt geen bankafschriften en financiële brieven meer;
- Het woonadres van het slachtoffer is bij de gemeente gewijzigd zonder dat hij/zij een wijziging heeft doorgegeven;
- Het slachtoffer krijgt bij het aanvragen van een subsidie of uitkering het bericht dat hij/zij dit al heeft ontvangen;
- Het slachtoffer krijgt een deurwaarden aan de deur of ontvangt post van incassobureaus terwijl hij/zij helemaal geen schulden of achterstanden in betaling heeft;
- Op het pensioenoverzicht van het slachtoffer staan onbekende werknemers.
Voorkom identiteitsfraude
Identiteitsfraude komt meer en meer voor de laatste jaren en is een serieus probleem. Voorkomen is daarom beter dan genezen. Naast consumenten kunnen nu ook bedrijven stappen ondernemen om identiteitsfraude voor hun klanten te voorkomen.
Relevante nieuwsberichten